Skip to main content

Informacja o realizowanej strategii podatkowej 2023

Informacja o realizowanej strategii podatkowej
KiK Textil spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Rok podatkowy 01.01.2023 – 31.12.2023

Informacja o realizowanej strategii podatkowej 2022

Informacja o realizowanej strategii podatkowej

KiK Textil spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Rok podatkowy 01.01.2023 – 31.12.2023

 

1 CHARAKTER, RODZAJ I ROZMIAR PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI

1.1 PODSTAWOWE INFORMACJE O SPÓŁCE

„KiK Textil Spółka z o.o” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”) posiada siedzibę we Wrocławiu, w Polsce. Biuro Spółki mieści się we Wrocławiu (53-671), przy ul. Legnickiej 21A

Numery identyfikacyjne Spółki to: KRS: 0000394343

REGON: 021685533

NIP: 8971777132

Spółka przekroczyła próg przychodów w wysokości 50 mln EUR w roku podatkowym 2023 i jest zobowiązana do sporządzenia i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („u.p.d.o.p.”).

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna i hurtowa odzieży, akcesoriów, sprzętu gospodarstwa domowego, artykułów piśmienniczych i zabawek.

Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną poprzez sklepy dyskontowe oferujące tekstylia. Spółka należy do sieci, której celem jest oferowanie odzieży, akcesoriów i dodatków do mieszkania w bardzo dobrym stosunku ceny do jakości.

 

2 KWESTIE OGÓLNE, RYZYKA PODATKOWE I METODY ICH OGRANICZANIA

2.1 KWESTIE OGÓLNE I CEL STRATEGII PODATKOWEJ

Podstawowym celem strategii podatkowej realizowanej przez KiK Textil Spółka z o.o w 2023 roku było zachowanie pełnej zgodności działań Spółki z polskimi przepisami z zakresu prawa podatkowego, objaśnieniami i wytycznymi publikowanymi przez Krajową Administrację Skarbową oraz normami i wytycznymi międzynarodowymi.

Organizacja i działalność Spółki nakierowana była na zachowanie zgodności z wysokimi standardami ładu korporacyjnego oraz z powszechnymi zasadami etyki. Za planowanie biznesowe oraz podejmowanie decyzji gospodarczych odpowiadał zarząd Spółki.

Zasady postępowania w obrębie realizowanych przez Spółkę rozliczeń podatkowych podlegały regularnemu przeglądowi i były dostosowane do zmian zachodzących w otoczeniu i wewnątrz organizacji, jak również do zidentyfikowanych nowych ryzyk i pojawiających się wyjątkowych sytuacji w obrębie Spółki.

Spółka posiadała również odpowiednie zasoby do kontrolowania i zarządzania funkcją podatkową, w tym zapewnienia wiarygodności raportowania tak na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji.

Spółka była odpowiedzialna za terminową zapłatę podatku, realizowaną na podstawie wyliczeń przygotowywanych przez dział księgowy.

 

2.2 RYZYKA PODATKOWE

Prowadząc działalność gospodarczą, Spółka ponosiła ryzyko podatkowe, które może pojawiać się w ramach działalności firmy lub wynikać z samego faktu działania w określonej branży. W celu wyeliminowania tego ryzyka Spółka wypracowała odpowiednie procesy i procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków podatkowych i zapewniające ich prawidłową realizację.

Zarząd oraz kierownictwo KIK Textil Spółka z o.o. zapewniało skuteczną i adekwatną kontrolę organizacji z perspektywy wypełniania obowiązków nakładanych na Spółkę przez przepisy prawa podatkowego, w szczególności:

a) dochowania należytej staranności celem zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatkowych Spółki;

b) wykazania proaktywnej postawy w zakresie wskazywania wartości i budowania kultury organizacji – w tym w zakresie transparentności rozliczeń podatkowych;

c) kładzenia nacisku na weryfikację kontrahentów i partnerów biznesowych, w szczególności pod względem miejsca siedziby i prowadzonej działalności gospodarczej;

d) inwestowania w poszerzanie wiedzy kadry pracowniczej z zakresu prawa podatkowego;

e) podejmowania decyzji w celu ograniczania ryzyka podatkowego poprzez minimalizację zagrożeń ze strony otoczenia zewnętrznego oraz wewnętrznego.

 

2.3 PROCESY I PROCEDURY DOTYCZĄCE ZARZĄDZANIA WYKONYWANIEM OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO I ZAPEWNIAJĄCE ICH PRAWIDŁOWE WYKONANIE

2.3.1 PROCEDURY PODATKOWE

Spółka wprowadziła następujące procedury postpowania, służące zapewnieniu poprawności rozliczeń podatkowych:

a) Procedurę zakładania kontrahentów w bazie danych systemu ERP,

b) Procedurę prawidłowego wysyłania deklaracji VAT,

c) Procedurę weryfikacji kont bankowych na okoliczność zgodności z tzw. „białą listą”,

d) Procedurę weryfikowania płatności przy dokonywaniu zapłaty podatku u źródła,

e) Procedurę weryfikowania nowych transakcji na okoliczność zgłoszenia schematu podatkowego

 

Powyższe procedury były realizowane przez Spółkę w zakresie obowiązków wynikających z przepisów podatkowych.

 

2.3.2 DOBRE PRAKTYKI

W celu efektywnego zarządzania ryzykiem podatkowym oraz jego minimalizacji, Spółka realizowała szereg dobrych praktyk, takich jak:

Podział niezbędnych dla poprawnego rozliczania podatków funkcji podatkowych, pomiędzy Spółkę i zewnętrznych usługodawców. Spółka odpowiadała za terminową płatność.

W przypadkach wątpliwych – korzystanie z doradztwa zewnętrznych podmiotów, według podziału problemów i zadań pomiędzy spółki świadczące usługi doradcze. Ukształtowanie procesu rekrutacji w sposób zapewniający dobór odpowiedzialnych i wykwalifikowanych pracowników finansowo-księgowych.

Stosowanie wzorców umów, w sposób umożliwiający ujednolicenie przebiegu transakcji i ich skutków podatkowych, a co za tym idzie - zasad rozliczeń podatkowych.

W przypadku umów zawartych nie na podstawie wzorców umów stosowanych przez Spółkę – dokonanie oceny skutków podatkowych takich umów przez zewnętrznych doradców podatkowych.

Nadto, w ostatnich latach (w tym w 2023 r.), z powodu liczby oraz częstotliwości zmian prawnych istotna była również kwestia zarządzania ryzykiem regulacyjnym. W tym zakresie, Spółka podejmowała następujące działania:

zapewnienie stałego i sprawnego kontaktu z kancelariami prawno-podatkowymi, które informują o zmianach prawnych i oferują usługi doradcze, monitoring prawny z wykorzystaniem prenumeraty czasopism prawno-podatkowych oraz księgowych w wersjach papierowych i elektronicznych.

 

3 INFORMACJE DOTYCZĄCE OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH SPÓŁKI W POLSCE

3.1 INFORMACJE ODNOŚNIE PODATKÓW ROZLICZANYCH PRZEZ SPÓŁKĘ

Spółka płaciła miesięcznie zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. W ustawowych terminach składała deklaracje podatkowe

Spółka składała w miesięcznych okresach plik JPK_VAT oraz reguluje zobowiązanie podatkowe z tego tytułu, ewentualnie wnioskowała o przeniesienie nadwyżki podatku VAT na kolejne okresy rozliczeniowe

Spółka w ustawowych terminach wpłaca podatki lokalne i składała deklaracje

Spółka pełniła rolę płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, w ustawowych terminach przesyła informacje i deklaracje do organów podatkowych. Terminowo dokonywała zapłat w zakresie podatku dochodowego do osób fizycznych

 

3.2 POZOSTAŁE INFORMACJE O OBOWIĄZKACH PODATKOWYCH

Spółka nie była podatnikiem podatku od środków transportowych; Spółka w 2023 r. nie była podatnikiem podatku akcyzowego; Spółka nie posiada zaległości podatkowych za 2023 r.;

W roku 2023 wobec Spółki został zawieszony termin na załatwienie sprawy odnoszącej się do przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej w roku 2020 (Spółka czeka na wydanie decyzji w zakresie złożonego wniosku o zawarcie porozumienia cenowego).

W roku 2023 Spółka nie była stroną sporów z organami podatkowymi.

 

4 DOBROWOLNE FORMY WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ ORAZ WNIOSKI ZŁOŻONE PRZEZ PODATNIKA

W 2023 r. Spółka nie była stroną umowy o współdziałanie z organami Krajowej Administracji Skarbowej.

W 2023 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o zawarcie uprzedniego porozumienia cenowego. Spółka oczekuje na wydanie decyzji w tym zakresie

Spółka nie składała wniosku o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a §1 Ordynacji podatkowej. W analizowanym okresie nie wydano też interpretacji ogólnej, która byłaby efektem wniosku Spółki złożonego przed 2023 r.

Spółka nie składała wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji indywidualnej o którym mowa w art. 14b §1 Ordynacji podatkowej.

Spółka nie składała wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani nie otrzymała takiej informacji.

Spółka nie składała wniosku o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, ani nie otrzymała takiej informacji.

 

5 SCHEMATY PODATKOWE I INFORMACJA O BRAKU ROZLICZANIA PODATKÓW W TZW. „RAJACH PODATKOWYCH”

5.1 SCHEMATY PODATKOWE

W 2023 r. Spółka:

nie stosowała schematów podatkowych transgranicznych ani krajowych;

nie wdrażała, ani nie korzystała ze schematów podatkowych opracowanych w latach poprzednich.

W związku z powyższym, Spółka nie przekazała informacji o schematach podatkowych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.

Spółka nie zatrudniała promotorów, ani nie wypłacała im wynagrodzenia na innej podstawie, przez co nie była zobowiązana do posiadania wewnętrznej procedury realizacji obowiązków w zakresie schematów podatkowych.

Spółka realizuje szczegółowy audyt podjętych czynności celem zapewnienia zgodności z przepisami o raportowaniu schematów podatkowych.

 

5.2 INFORMACJE DOTYCZĄCE DOKONYWANIA ROZLICZEŃ PODATKOWYCH PODATNIKA NA TERYTORIACH LUB W KRAJACH STOSUJĄCYCH SZKODLIWĄ KONKURENCJĘ PODATKOWĄ

Spółka w 2023 r. nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 oraz na podstawie art. 23 v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86 a § 10 Ordynacji podatkowej.

 

6 INFORMACJE O TRANSAKCJACH Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI ORAZ O RESTRUKTURYZACJACH

6.1 INFORMACJE O TRANSAKCJACH Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI, KTÓRYCH WARTOŚĆ PRZEKRACZA 5% SUMY BILANSOWEJ

AKTYWÓW

Spółka sporządza lokalną dokumentację podatkową

W 2023 r. suma bilansowa aktywów Spółki wyniosła 330.099.440,35 PLN. Kwota została ustalona na podstawie sprawozdania finansowego Spółki za rok 2023 r.

W konsekwencji, dla informacji o realizowanej strategii podatkowej istotne są transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, których wartość przekracza 5% tej kwoty, czyli 16.504.972,02 PLN.

Spółka w 2023 r. zrealizowała transakcje o łącznej wartości przekraczającej 5% sumy bilansowej ze spółką KiK Textilien und Non-Food GmbH.

 

6.2 INFORMACJE O PLANOWANYCH LUB PODEJMOWANYCH PRZEZ SPÓŁKĘ DZIAŁANIACH RESTRUKTURYZACYJNYCH

Spółka w 2023 r. nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych, ani też nie planuje podjęcia w przyszłości działań o takim charakterze, które miałyby wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki oraz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.